Show/Hide Logo

ClubRace på Ring Djursland

21-22. august 2004

af SuperSEJ i en Nissan 200SX
 
 
Klik for stort billede Fredag fik jeg monteret mine nye bremser - Det tog lidt længere tid end forventet, så da jeg endelig var færdig, skulle jeg være kørt en time før. Der blev derfor ikke tid til at køre bremserne til efter "snyde" metoden med 15-20 nedbremsninger for halv kraft og 2 hårde nedbremsninger for derefter at køle af. Jeg kørte derfor med en skånsom fod på bremsen til færgen. Fra færgen til ringen forsøgte jeg at varme klodserne godt op ved at køre og bremse, og derefter give den 3 hårde nedbremsninger lige inden vi var fremme.
 
På banen dagen efter blev der kørt med fuld bremse fra starten, og jeg oplevede ingen problemer med fading eller dårlig bremseevne. Faktisk oplevede jeg end ikke ABS'en gribe ind på trods af ret kraftige nedbremsninger.
Lørdag morgen var lidt kaotisk - Vi skulle køre træning som de første kl. 9, men skulle først have kontrolleret licens, og derefter have bilerne teknisk godkendt. Det var lidt spændende om der nu var kommentarer til bilens sikkerhedsudstyr, eller om jeg havde lavet det korrekt - Men alt var som det skulle være, så det var jo godt. Desværre trak det så meget ud at jeg ikke nåede at køre første træning.
Klik for stort billede
 
Klik for stort billede Til 2. træning var både jeg og bilen klar - Men selv om jeg har været official på banen, og har set mange løb der, både på TV og på banen, blev jeg meget overrasket over hvor svær banen var at køre. Specielt lige efter depotsvinget hvor banen dykker ned i skoven, skal man lige tage en dyb indånding de første par gange... Jeg tror at banen falder ca. 20% der, og drejer samtidig mod højre. Jeg kom mange gange lidt skævt på knækket, så bilen lige gav et slag med bagenden hvor den satte sig igen 20-30 meter nede. Efterhånden lærte jeg dog at tage en lidt anden bane som gav bedre tider og hvor bilen ikke slog med røven.
Bedste tid over 15 min (ca. 10-12 omgange): 1.10.4 (1 minut, 10 sek. og 4 tiendedele)
 
Senere på dagen var der så tidtagning til 1. heat. Jeg kunne mærke at jeg allerede havde bedre styr på banen, og der var også lidt færre biler på samtidig da der var flyttet lidt rundt på nogle klasser. Jeg bremsede dog stadig alt for tidligt for enden af langsiden, og måtte ofte slippe bremsen igen for at komme hen til svinget... På langsiden var der ikke problemer med at hænge på de hurtigste biler fra min klasse, så det var ikke fordi bilen manglede kræfter.
Bedste tid: 1.07.3 - En forbedring på lidt over 3 sek., og en startplacering som nr. 18 samlet, og nr. 9 i min egen klasse. :):)

Sidst på dagen fik vi lov at køre lidt fri træning, dog ingen tidtagning her.
Klik for stort billede
 
Klik for stort billede Søndag 9.40 skulle vi så køre første heat - Lidt spændt, og specielt da to af feltets hurtigste biler startede bagerst fordi de pga. tekniske problemer ikke fik kørt tidtagning. Porchen foran mig lavede en dårlig start, og da de to hurtige kom bragende bagfra ville jeg ikke køre mellem rækkerne... Desværre tog et par af de langsommere bagvedliggende turen med de hurtige op gennem rækkerne, og kom foran inden første sving. Efter et par omgange havde jeg dog fået overhalet dem igen, og alt kørte godt - banen begyndte at føles mere hjemmevant, og jeg blev mere opmærksom på hvor jeg kunne gøre det bedre. Desværre blev jeg ,ved en overhaling indenom af en rød CRX, presset til at vælge mellem at bremse eller køre i autoværnet - så der mistede jeg en placering igen. Jeg nåede aldrig at overhale CRX'en igen, men i kampen fik vi begge overhalet en Porche 911 og en Pug 205 1,9 GTI. Jeg endte som nr. 11, men havde nu forbedret min bedste omgangstid med endnu et sekund til 1.06.3
 
Kort inden 2. heat var der lige kommet en ordentlig regnbyge, så bane var våd. Det gav mulighed for lækre slides, men gjorde også at jeg lige tog den lidt med ro i starten. Det var der flere af de andre der ikke gjorde og efterhånden som omgangene gik, stod der flere og flere biler i siden af banen. Hen mod slutningen fik jeg god fart i bilen, men desværre for sent til at avancere i rækkerne. Jeg sluttede på en 8. plads, og fik mine første 3 point i Clubrace mesterskabet.

Se den aktuelle stilling i Clubrace mesterskabet her: http://www.hms.dk/club-race/2004/stillingen_clubrace.htm
Klik for stort billede
 
Sidst på dagen blev der arrangeret et 1-times løb med 2 førere. Dog måtte man godt stille op alene, hvilket jeg valgte at gøre. Man skulle i løbet af timen holde min 2 stop af 2 min. Løbet var et godt blandet løb, med både historiske biler, Clubrace biler, og Sport-2000 biler (ligner le-Mans racere, dog mindre i størrelse og motor). Blandt de hurtigste var en De Tomaso Pantera, og der kunne man godt lige holde lidt tid siden når den kom blæsende bagfra...
Løbet blev forsinket af flere årsager og derfor blev det kun til et 36 min. løb. Men Nissan'en klarede de 36 min. race i fin stil - dog var min højre fod ved at smelte pga. udstødningen til sidst, så jeg var faktisk glad for at løbet var slut der :D Men fedt at få så meget ekstra banetid.

Alt i alt en feeeed weekend, og jeg sidder stadig med det store smil på mens jeg skriver. Placeringsmæssigt er jeg godt tilfreds, Niveauet er højt, og de andre biler er bedre optimeret end min. Så jeg må hjem og skrue over vinteren, og så vender jeg stærkt tilbage næste sæson. Mest er jeg dog glad for at bilen klarede det flot, og viste potentiale til at blive en konkurrencedygtig bil i klassen. Lidt mindre modifikationer og mere træning til føreren skal nok give bedre resultater.



Klik for stort billede